درآمدی بر زی طلبگی؛ هنجارشناسی جلوه‌ های رفتاری حوزویان
53 بازدید
ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ ‏اسلامی
نقش: نویسنده
شابک: 978-964-2636-89-1
سال نشر: 1387
تعداد جلد : 1
وضعیت چاپ : چاپ شده
نحوه تهیه : فردی
شماره چاپ : 1
زبان : فارسی
طلبه، مبلّغ آموزه ‏های دینی است و وظیفه دارد قواعد عمل دینی و سلوک پسندیده معنوی را به دیگران بیاموزد. طلبه، هم باید خودش قاعده‏مند عمل کند و دفاع روشنی از شیوه و سیره خود داشته باشد و هم، از آن‏جا که آموزگار رفتار است، باید در بیان قواعد رفتار به دیگران موفق و کارآزموده باشد. در دنیای پیچیده و پرارتباط امروز که طلبه، نه در کنج حجرات، بلکه در صحن علنی جامعه حضور و ظهور دارد و رفتارش زیر نگاه کنج‏کاوانه و تیزبین مردم قرار گرفته و انتظارهای بی‏شماری از او رقم خورده است، طلبه باید به خوبی منطقِ عمل خود را بداند و در رفتارهای ظاهر و باطن خود به فرمول‏های متین و قواعد ماندگار و مستحکم استناد کند. توصیه‏های بدون پشتوانه و باید و نبایدهای بدون دلیل، تنها برای عمل تعبدی کافی است؛ اما برای بقا در تهاجم اندیشه‏‌های مخالف و مقاومت در برابر سیل آموزه‏های بیگانه، نیاز به دفاع عقلانی و منطق پشتیبان دارد. از گلایه‏های عام طلاب این است که در معرض ارشادات متضاد یا الگوهای متفاوت قرار می‏گیرند و هیچ فرمول روشنی، برای حل معادله عمل و معمای تعارض و تضاد، بر ایشان عرضه نمی‏شود. پاره‏ای از درس‏های اخلاق، صرفاً مشتی سفارش‏‌های پدرانه است که در آن، اجتهاد عمل آموخته نمی‏شود و اگر طلبه در بیش از یکی از این درس‏‌ها حضور یابد، یا خبر از محتوای آنها بگیرد، دچار سرگردانی عملی می‏شود. رفتار حوزویان از دو دیدگاه واجد اهمیت است. از یک منظر، رفتار حوزویان معیار آموخته‏های نظری و سنجه تلاش‏های تئوریک در حوزه اخلاق است تا قابلیت انطباق آموزه‏‌های نظری در عمل تعیین گردد. از منظری دیگر، جامعه، الگوی اعلا و اسوه حسنه خود را در رفتار و عمل اجتماعی این قشر جست‏وجو می‏کند؛ لذا هنجارشناسی رفتار حوزویان ضرورت می‏یابد. این نوشتار، در تلاش برای کشف قواعد رفتار ظاهری طلبه، از گفت‏وگوهای عینی و چالش‏های فراگیر آغاز کرده و کوشش دارد که از بنیادهای نظری و مبانی فکری غفلت نورزد.
آدرس اینترنتی